Pokémon Go -harrastajat saattavat tiedostamattaan kerätä ja jakaa arkaluontoista tietoa jahdatessaan virtuaalisia taskuhirviöitä. Tämä suosittu lisätyn todellisuuden peli, joka vie miljoonia ihmisiä ulos tutkimaan ympäristöään, on nyt paljastanut uudenlaisen tietoturvahaasteen.
Nianticin tekoäly ja 3D-maailman rakentaminen
Pokémon Gon takana oleva Niantic-yhtiö ilmoitti viime vuonna alkavansa hyödyntää pelaajien dataa tekoälynsä kouluttamiseen. Tavoitteena on luoda entistä tarkempi ja yksityiskohtaisempi kolmiulotteinen malli maailmasta. Käytännössä tämä tarkoittaa, että pelaajien ottamat kuvat todellisesta ympäristöstä päätyvät osaksi tätä tekoälyprojektia.
Vaarana kriittisen infrastruktuurin paljastuminen
Ongelma syntyy, kun pelin tehtäväalueet tai Pokémonien ilmestymispaikat sijoittuvat tietoturvan kannalta herkkien kohteiden, kuten esimerkiksi kriittisen infrastruktuurin tai turvallisuusalueiden, lähelle. Pelaajien kuvat voivat tällöin tahattomasti tallentaa ja välittää tietoa, joka voisi olla haitallista väärissä käsissä. Tämä herättää kysymyksiä tiedon keräämisen laajuudesta ja sen mahdollisista riskeistä.
Lue myös: Assetto Corsa EVO: Koe BMW M4 GT3 EVO ja 24H -tapahtumassa
Pokémon Go: Peli, joka muutti mobiilipelaamista
Vuonna 2016 julkaistu Pokémon Go mullisti mobiilipelaamisen yhdistämällä todellisen maailman virtuaalisiin elementteihin lisätyn todellisuuden (AR) avulla. Pelaajat etsivät Pokémoneja kävelemällä ja tutustumalla ympäristöönsä, samalla kun puhelimen näytöllä näkyy oikean maailman päällä virtuaalisia hahmoja. Pelistä tuli nopeasti maailmanlaajuinen ilmiö, joka toi Pokémon-brändin uudelleen globaaliin tietoisuuteen.
Pokémonin historiallinen menestys
Pokémon-maailmanvalloitus alkoi jo vuonna 1996 Nintendon Game Boy -käsikonsoleilla julkaistuista peleistä. Pelisarjan menestys johti nopeasti suosittuun televisiosarjaan ja elokuviin, jotka esittelivät ikoniset hahmot kuten Ash Ketchumin ja sähköpokémon Pikachu. Pokémon Go jatkoi tätä perintöä tuoden vanhan suosikin nykyaikaan.
Aiheesta uutisoi aiemmin Helsingin Sanomat.
Lähde: IS, HS, Niantic